Jak języka uczą się dzieci, a jak dorośli?

Problematyka przyswajania języka angielskiego w gronie dzieci jest obszernie szeroka. Na dzieci albowiem wpływają różnego typu bodźce, czasami pokrewne jak w przypadku osób dorosłych. Według badań, nie znaleziono jednego potwierdzonego sposobu nauczania języka zarówno dla dzieci a także dla starszych.

Te same statystyki wskazują na to, iż nie ma idealnego wieku, żeby zacząć indywidualną przygodę z językami obcymi. Z kolei to, jakie ograniczenia lub ułatwienia napotkają nas, zważywszy na nasz wiek, mogą być różne, np. doświadczenie albo to w jaki sposób nasz umysł odbiera i adaptuje naukę.

Przede wszystkim należy wyłonić dwa najlepiej poznane metody uczuenia języków obcych – standardowe przyswajanie wiedzy, takie jak np. te w szkole czy podczas trwania kursu językowego, opierające się przede wszystkim na poznawaniu słownictwa a także reguł gramatyki. Kolejna metoda z kolei to „osłuchanie się” z językiem – jego nauka przy pomocy zanurzenie się w nim – jest to zadanie, który wrzuca nas na głęboką wodę. Koniecznym jest, żeby dopowiedzieć, że tym sposobem uczymy się też języka polskiego – właśnie przez przyswajanie ze słuchu. Obie taktyki są dobrane dla dla wszystkich grup wiekowych, jednak w świetle statystyk, lepiej i efektywniej uczymy się za pomocą taktyki numer dwa. Pozwala na bardziej dokładne poznanie języka – zwłaszcza w mowie, ale także w piśmie.

Fakty i mity – sposoby nauki języka obcego przez najmłodszych i dorosłych 

Trzeba przede wszystkim pamiętać, że dzieci są wrażliwe oraz uległe na sugestie i czynności osób dorosłych, często mają ich za inspiracje, kogoś, kogo warto słuchać. Owe zaufanie, powinniśmy godnie wykorzystać i pokazać dzieciom, że nauka języka jest ciekawa i przyjemna.

niżej pokazane zostanie kilka kłamstw, które są szalenie popularne, lecz nieprawdziwe. Czego w takim razie powinniśmy wystrzegać się w nauce?

1. Nie możemy mówić do dzieci w języku obcym – to nieprawda! –  wręcz przeciwnie – maluch w takim wypadku szybciej adaptuje się z otoczeniem. Uczy się dodatkowo komunikacji niewerbalnej między innymi tonu głosu rozmówcy, gestów lub mimiki twarzy. Język angielski dla dzieci ma być przystępnym oraz wypełniony różnymi formami przyswajania wiedzy.

2. Poprawa błędów wspomaga naukę języka u najmłodszych – ta zasada nie działa, pomimo, że jest niezwykle popularna. Zadaniem nauczyciela jest chwalenie progesu ucznia, zwłaszcza jeśli jest nim dziecko, ponieważ owe podejście, nakłoni najmłodszych do podejmowania dalszych prób nauki innego języka. Wtedy, kiedy dzieci poznają nasz polski język również na początku robią wiele pomyłek a później, same je poprawiają wraz z upływem czasu.

3. Nastawienie pt. „To już nie ten czas, żeby się teraz zaczynał/zaczynała uczyć nowego języka” – to stwierdzenie, które możemy bardzo często usłyszeć od osób dorosłych. Nie prowadzi ono do niczego produktywnego, wręcz przeciwnie, a pomimo to, jest notorycznie powielane przez pewną część społeczeństwa. Nauka to zadanie, które pomaga nam w rozwoju umysłowym i w ćwiczeniu mózgu, więc jest wskazane w każdym wieku.

4. Najczęstszy argument, który jest bardzo skrajny, albo „języka nie można się nauczyć szybko, musimy na to wyznaczyć tysiące godzin” lub w drugą stronę „wystarczy, że będę uczęszczał na angielski w Skierniewicach dwa razy na tydzień na godzinę i to pozwoli mi zostać królem angielskiego”. Nie. Ani jedno, a w szczególności drugie zdanie, nie posiada nic wspólnego ze stanem faktycznym. Złotym środkiem między tymi dwoma tezami jest to, aby starać się podczas nauki języka obcego, jednak zachować równowagę dotyczącą pozostałych zainteresowań. Progres w nauce języka możemy albowiem zauważyć, ćwicząc już 1 godzinę w ciągu dnia. Jest to zależne od tego, ile mamy czasu i w jakim ostępie czasowym chcemy zauważyć efekty. Nie możemy też pokładać całej nadziei w jakimkolwiek kursie, ponieważ wszystko potrzebuje czasu a przede wszystkim – indywidualnego zaangażowania.

Możesz również polubić